Page 11 - Laski_Bilten_st67
P. 11

UPRAVNA ENOTA


              REPUBLIKA SLOVENIJA                                   voljenja, na posebnem obrazcu oziroma na v zakonu predpi-
              UPRAVNA ENOTA LAŠKO                                   san način pa je treba pri upravni enoti vložiti še prijavo začet-
                                                                    ka gradnje. Namesto prejšnjih soglasij soglasjedajalcev se za
                                                                    pridobitev gradbenega dovoljenja zahtevajo mnenja pristojnih
       NOVA GRADBENA ZAKONODAJA                                     mnenjedajalcev, ki predstavljajo podlago za presojo upravne-
                                                                    ga organa o izpolnjevanju določenih pogojev. Novost je tudi
         Vlada Republike Slovenije je že konec leta 2013 sprejela   integralni  postopek  izdaje  gradbenega  dovoljenja  za  objekte
       odločitev, da bo celovito prenovila prostorsko-gradbeno za-  z vplivi na okolje, v katerega se po novem združujeta dva po-
       konodajo in s sprejetimi izhodišči uokvirila njeno prenovo.   stopka – postopek izdaje gradbenega dovoljenja in postopek
       Postopek priprave in sprejema novih zakonov je trajal kar    izdaje okoljevarstvenega soglasja.
       nekaj časa in tako so v novembru preteklega leta začeli veljati   Spreminja se tudi veljavnost gradbenega dovoljenja, ki bo
       zakoni, ki predstavljajo del te prenove: Zakon o arhitekturni   po novem prenehalo veljati, če investitor v petih letih od nje-
       in inženirski dejavnosti, Zakon o urejanju prostora in Grad-  gove pravnomočnosti ne bo vložil popolne prijave začet ka
       beni zakon.                                                  gradnje (do sedaj je bil rok za začetek gradnje na podlagi izda-
         Prvi uravnava licence in pogoje za opravljanje arhitekturnih   nega gradbenega dovoljenja dve leti z možnostjo podaljšanja
       in inženirskih storitev, medtem ko drugi posodablja obstoječe   za enako obdobje, brez prijave začetka gradnje).
       prostorske ukrepe.                                             Gradbeno dovoljenje pa ni potrebno za gradnjo enostavnih
         Tretje navedeni Gradbeni zakon (GZ) se je dejansko začel   in začasnih objektov, za vzdrževanje objektov, za vzdrževalna
       uporabljati z junijem 2018, saj je bil njegov začetek uporabe   dela v javno korist in za odstranitev objektov (odstranitev se
       odložen zaradi potrebe po sprejemu podzakonskih aktov in     lahko začne le na podlagi prijave začetka gradnje/odstranitve).
       določenega časa za prilagoditev spremembam, ki jih prinaša     Pogoje za začetek uporabe objektov je GZ poostril s tem,
       nova zakonodaja. Še na kasnejši rok (januar 2021) je odložena   da je odpravil izjemo iz ZGO-1, ki je enostanovanjske stavbe
       uporaba njegovih določb, ki se nanašajo na prostorski infor-  oprostil obveznosti pridobitve uporabnih dovoljenj. Sedaj so
       macijski sistem (PIS) oziroma sistem e-graditve. Prav tako je   izjema brez uporabnega dovoljenja le še nezahtevni objekti.
       z enakim odložnim rokom pogojen začetek uporabe določb o     Vendar novi zakon za večino objektov uvaja poenostavljen po-
       določanju gradbenih parcel.                                  stopek izdaje uporabnega dovoljenja – brez posebnega ugoto-
         Gradbeni zakon nadomešča dosedanji Zakon o graditvi        vitvenega postopka in brez izvedbe tehničnega pregleda, torej
       objektov (ZGO-1 s spremembami, veljal od januarja 2003) in   zgolj na podlagi predložene dokumentacije in izjav udeležen-
       po razlagi Ministrstva za okolje in prostor, ki je predlog zako-  cev pri graditvi objektov. Določen je tudi rok za izdajo uporab-
       na pripravilo, ureja pogoje za graditev objektov z naslednji-  nega dovoljenja, to je 15 dni od popolnosti zahteve.
       mi temeljnimi cilji: zmanjševanje investicijskih tveganj, več-  Sprejeti GZ temelji na aktivnejši, preventivni vlogi inšpek-
       ja pravna varnost investicijske namere, integracija postopkov,   cijskih služb na samih gradbiščih. Ravno s tem namenom je,
       omogočanje  usklajevanja varstvenih in razvojnih  interesov,   kot že rečeno, za vse gradnje, ki potrebujejo gradbeno dovolje-
       informatizacija postopkov, krepitev odgovornosti udeležen-   nje, uzakonjena faza prijave začetka gradnje, kar naj bi omo-
       cev pri graditvi, odprava administrativnih ovir in legalizacija   gočilo lažje spremljanje in evidentiranje gradbišč ter učinko-
       neproblematičnih gradenj.                                    vitejši nadzor na samih gradbiščih.
         Investicijsko in pravno varnost krepijo mehanizmi, kot so    Za postopke, ki so pred začetkom uporabe GZ že v teku,
       obvezno podajanje informacij investitorjem še pred začetkom
       upravnega postopka, možnost pridobitve tako imenovane pre-   je v prehodnih določbah omogočeno njihovo dokončanje po
       dodločbe, v kateri upravna enota na zahtevo vlagatelja lahko   ZGO-1.
       že predhodno odloči o vprašanjih, ki so predmet odločanja      Podzakonski predpis Uredba o razvrščanju objektov klasi-
       v postopku izdaje gradbenega dovoljenja in vsebuje omejitve   ficira vse objekte, kot jih definira že GZ, tj. stavbe, gradbene
       pri uveljavljanju pravnega varstva s strani stranskih udeležen-  inženirske objekte in druge gradbene posege, glede na zah-
       cev. V prenovljenem sistemu graditve je stroki, torej projek-  tevnost gradnje pa še nadalje ohranja termine: zahtevni, manj
       tantom, nadzornikom in izvajalcem, naložena veliko večja od-  zahtevni, nezahtevni in enostavni objekti, katerim daje neko-
       govornost, kar je namenjeno zagotovitvi dovolj visoke stopnje   liko spremenjeno vsebino. Drugi pomembnejši podzakonski
       gotovosti, da bodo objekti projektirani v skladu s predpisi in   predpis  Pravilnik  o  podrobnejši  vsebini  dokumentacije  in
       da bodo zagotovili varnost njihovih uporabnikov. V zakon je   obrazcih, povezanih z graditvijo objektov, pa poleg vsebine,
       vključenih kar nekaj možnosti za legalizacijo neproblematič-  oblike in načina izdelave dokumentacije za gradnjo vsebuje
       nih gradenj, od rednega postopka legalizacije, ki po novem   tudi določbe o obliki in vsebini obrazcev za zahteve, prijave,
       marsikomu omogoča lažjo pridobitev gradbenega in uporab-     odločbe itd. in ima v tej zvezi kar 23 prilog.
       nega dovoljenja, do izrednih možnosti legalizacije, ki so ve-  Navedeno predstavlja bistvene novosti spremenjene grad-
       zane na nek presečni datum (npr. gradnja pred 31. 12. 1967,   bene zakonodaje, na kar je smiselno opozoriti ob začetku
       gradnja pred letom 1998 - »objekti daljšega obstoja«…). V sle-  njene implementacije, ugodnost, uporabnost in učinkovitost
       dnjih primerih se omogoča takšne in drugačne spreglede pri   sprememb pa bo skozi daljše časovno obdobje pokazala sama
       dokazovanju skladnosti gradnje s predpisi. GZ pa je doprine-  praksa.
       sel strožje pogoje za začetek gradnje, saj je po novem mogoče
       začeti z gradnjo na podlagi pravnomočnega gradbenega do-                                                 Antonija Pinter

                                                                                                                            11
   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15   16