Page 32 - Laski_Bilten_st78-2020_NR
P. 32

ZDRAVSTVO

                                                                    rali k zdravniku v zdravstveni dom zaradi drugih zdravstvenih
                                                                    težav, so ob tem čutili nelagodje, saj so se bali, da se v prostorih
                                                                    zdravstvenih ustanov ne bi okužili. Pacienti so se pravil v večini
                                                                    držali, ker pa je bilo sprememb in navodil veliko, je bilo vsemu
                                                                    težko slediti, zato je včasih lahko prišlo do manjših nesoglasij.«

                                                                      Kaj pa tisto začetno pomanjkanje zaščitne opreme? Kako ste
                                                                    se soočali s tem?
                                                                      »V ZD Ljubljana so se vodilni na situacijo pripravljali že pred
                                                                    razglasitvijo epidemije. V najbolj kritičnem času je bilo zaščitnih
                                                                    sredstev na razpolago za en teden naprej. Smo pa v Sindikatu
                                                                    zdravstva in socialnega varstva Slovenije prejemali alarmantne
                                                                    klice iz vse Slovenije, da zaščitne opreme ni dovolj. Z donacijo
                                                                    zaščitnih sredstev, ki smo jih prejeli iz Kitajske, smo naše člane
                                                                    oskrbeli in vsaj malo omilili stisko, v kateri so se znašli. Delav-
                                                                    ci so opravljali svoje delo, četudi niso bili upoštevani standardi
                                                                    varnosti in zdravja pri delu. Delodajalce smo sicer seznanjali
                                                                    tudi s tem, da lahko delavci odklonijo delo, če jim zaščitna opre-
                                                                    ma ni na voljo. A roko na srce, kdo od zaposlenih v na primer
                                                                    domu starejših bi imel srce odkloniti delo, ko pa dobro ve, kaj bi
                                                                    to pomenilo za varovance.«

                                                                      Najhuje je bilo v domovih za ostarele. Kako so se zdravstveni
                                                                    delavci spopadali s težavami?

                                                                      »Delali so na robu svojih zmogljivosti, v 12-urnih izmenah,
                                                                    kar je, če prištejemo še varovalno opremo, skoraj nepredsta-
                                                                    vljivo. Vsak dan znova so se borili s preobremenjenostjo in ut-
                                                                    rujenostjo, mnogi so tudi zboleli za Covid-19. Sčasoma so se
                                                                    vzpostavili mehanizmi, na osnovi katerih so zdravstveni delavci
                                                                    iz drugih zavodov prihajali na pomoč v domove starejših, kljub
                                                                    temu je bila situacija v domovih zelo težka.«
       znamo predvsem po kulturnem udejstvovanju, saj v Rimskih       Vemo, da je v Sloveniji zdravstveni kader zelo »podhranjen«,
       Toplicah vodi kar dva pevska zbora, hkrati pa njena druži-   kar se je zagotovo močno poznalo tudi v času epidemije. Kako
       na ohranja spomin na našega največjega pisca balad Antona    se je zdravstvo soočalo s tem v času epidemije?
       Aškerca, čigar daljna sorodnica je tudi Polona sama.
                                                                      »Problem slovenskega zdravstvenega sistema je, da že dol-
         Epidemija je končana, so razglasili 30. 5., in vsi smo si lah-  go časa temelji na kadrovski podhranjenosti. Zaposleni tako v
       ko malce oddahnili. Največ ste v tem času, seveda z vso odgo-  zdravstvu in sociali delujejo na robu svojih zmogljivosti in so
       vornostjo do javnega zdravstva, prispevali zdravstveni delavci.   ves čas pod stresom zaradi preobremenjenosti. Pri zaposlenih
       Vrniva se na začetek t. i. »korona krize«. Kako je potekala tista   v zdravstvu in sociali se vse prevečkrat srečujemo z izgorelo-
       prva reorganizacija sistema, kaj vse je bilo potrebno postoriti?  stjo na delovnem mestu. Tudi v času epidemije smo se zanašali
         »Na izredno stanje se je večina zavodov začela pripravljati že   na to, da so zaposleni v obeh dejavnostih že navajeni, da delajo
       pred začetkom razglasitve epidemije. Naredili so se načrti za   preko svojih zmogljivosti. Po mojem mnenju smo imeli srečo,
       reorganizacijo in kot cilj sta se postavili dve glavni prioriteti:   da se je v Sloveniji epidemija hitro zajezila in da smo stanje ob-
       skrb za varno obravnavo pacientov, oskrbovancev, varovancev   vladovali. Tam, kjer je kadrovska podhranjenost najbolj pereča,
       in skrb za ohranitev zdravih delavcev. Potrebno je bilo zagoto-  je bila situacija najtežje obvladljiva.«
       viti dovolj zaščitnih sredstev in razkužil, tako za roke kot tudi
       površine, kar je bilo, glede na situacijo v svetu, seveda zelo tež-  Kako bi po vašem mnenju lahko izboljšali težave s kadrom?
       ko. Že pred razglasitvijo epidemije so postavili v zdravstvene   »S sprejetjem kadrovskih standardov in normativov, kar je
       zavode triažne točke, vzpostavili Covid ambulante za tiste, ki   zaveza vlade iz stavkovnega sporazuma iz leta 2018.«
       so potrebovali zdravniško pomoč, hkrati pa so imeli potrjeno
       Covid okužbo ali sum nanjo. Vsa komunikacija z zdravstvenim    Veliko se govori o osebnih stiskah, ki jih ljudje, predvsem pa
       osebjem je potekala po telefonu ali elektronski pošti.«      pacienti doživljajo v času socialnih distanc. Kaj pa zdravstveni
                                                                    delavci, ki ste v tem času neumorno delali?
         Vi ste delali na vstopni točki v Zdravstvenem domu Ljublja-  »Za zdravstvene delavce je bilo po mojem mnenju najtežje v
       na v prvih bojnih linijah, kako je potekalo? Kako ste se počuti-  primeru, da so se, zato da so lahko opravljali svoje delo, ločili od
       li. Kaj pa pacienti? Je vladala panika, ali so bili umirjeni in so   svojcev za več tednov, da niso imeli zadostnih količin zaščitnih
       sledili pravilom?                                            sredstev, da so bili preobremenjeni in preutrujeni. Težko je de-
         »Na situacijo smo se ljudje zelo različno odzivali. V začetku   lati, če veš, da na svojem delovnem mestu izpostavljaš svoje
       smo bili v večini zelo zaskrbljeni, nekateri celo panični. Poseb-  zdravje in zdravje svojih najdražjih. Dodatno razočaranje je sle-
       no stisko je bilo čutiti pri tistih, pri katerih se je pojavil sum na   dilo, ker zaposleni niso bili plačani v skladu s kolektivnimi po-
       Covid-19 in so bili napoteni na testiranje. Tudi tisti, ki so mo-  godbami za dejavnost, predpisi in zakonom.«

       32
   27   28   29   30   31   32   33   34   35   36   37